الصلاة زاد للمؤمن من الدنيا الي   الاخرة

نماز زاد و توشه مؤمن در دنيا براي آخرت مي باشد

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

عوامل رستگاري

المنجيات : اطعام الطعام و افشاء السلام والصلاة بالليل و الناس نيام

عوامل رستگاري : اطعام کردن ، آشکارا سلام کردن ، نمازشب خواندن درحالي که مردم آرميده اند

( محاسن البرقي ، ص 387 )

موجب اجابت دعا

الصلاة اجابة للدعاء و قبول للاعمال

نمازموجب اجابت دعا و قبولي اعمال است

( بحار الانوار، ج ,82 ص 1 )

سلاح مؤمن

الصلاة سلاح علي  الکافر

نماز سلاح مؤمن عليه کافراست

( بحار الانوار، ج ,82 ص 56و 231 )

نماز، شست و شو در چشمه زلال

مثل الصوات الخمس کمثل نهرجار عذب علي باب احدکم يغتسل فيه کل يوم خمس مرات فما يبقي ذالک من الدنس

نمازهاي پنج گانه به نهر جاري گوارايي مي مانند که بر در خانه هايتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو مي دهيد، ديگر هيچ پليدي باقي  نمي ماند

( کنز العمال ، ج 7، ص ,291 حديث 18931 )

سياه شدن چهره شيطان

الصلوة تسود وجه الشيطان

نماز چهره شيطان را سياه مي کند

( نهج الفصاحه ، ص 396 )

سازندگي نماز

لاصلوة لمن يطع الصلوة ، و طاعه الصلوة ان تنهي عن الفحشاء و المنکر

کسي که مطيع نماز نباشد، نمازش کامل نيست و اطاعت ازنماز همان دوري  ازفحشاء و منکر است . (نمازي نيست براي کسي که اطاعت و پيروي از نمازنکند. سپس پيامبر (ص ) مي افزايد: طاعت و پيروي از نماز به اين است که نمازاو را از فحشاء و منکرات وزشتيها باز دارد

بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )

پاداش نماز

قال الله تعالي : افترضت علي امتک خمس صلوات و عهدت عندي عهدا انه من حافظ عليهن لوقتهن ادخلته الجنة و من لم يحافظعليهن فلا عهد له عندي

خداوند متعال فرمود: نمازهاي پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خودپيمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، اورا به بهشت داخل نمايم ، و کسي که مراقب آنها نباشد من تعهدي نسبت به او ندارم

( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حديث 18872 )

راهيابي به درگاه خداوند

يا اباذر! مادمت في الصلاة فانک تقرع باب الملک الجبار و من يکثر قرع باب الملک فانه يفتح له

اي ابوذر! تاهنگامي  که در نماز هستي درب خانه ملک جبار را مي کوبي ، و هرکس درب خانه ملک را بسيار بکوبد، به رويش باز مي شود

( بحار الانوار، ج ,77 ص .80 ميزان الحکمة ، ج 5، ص 377 )

نماز، عامل دوري شيطان

لا يزال الشيطان يرعب من بني ادم حافظ علي الصلوات الخمس فاذا ضيعهن تجرء عليه و اوقعه في  العظائم

شيطان پيوسته از فرزندان آدم در وحشت و هراس است تا آنگاه که نمازهايش را به دقت و با شرايطو آداب مي خواند. پس اگر نماز را ضايع نموده (و دروقت مقرر آن به جا نياورد)، شيطان بر او چيره مي شود و او را در گناهان کبيره مي اندازد و وي  راگرفتارمي کند

( بحار الانوار، ج ,82 ص 202 )

بي بهره از نماز

من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنکر لم تزده من الله الا بعدا

هر کس که نمازش او را از فحشاء و منکر باز ندارد، هيچ بهره اي از نماز جزدوري از خدا حاصل نکرده است

( بحار الانوار، ج ,82 ص .198 شهاب الاخبار، ص 215 )

نماز و شست و شوي گناهان

لو کان علي باب دار احدکم نهر واغتسل في کل يوم منه خمس مرات اکان يبقي في  جسده من الدرن شي ء؟ قلت : لا. قال :فان مثل الصلاة کمثل النهرالجاري کلما صلي صلاة کفرت ما بينهما من الذنوب

- اگر باشد در کنار خانه شما نهري و در آن روز پنج نوبت خود را شست و شو دهيد،آيا در بدن شما چيزي از آلودگيها مي ماند؟- هرگز! (انسان ازآلودگي پاک مي شود).- نماز نيز مثل نهر جاري و رواني است که هرگاه بر پامي شود گناهان را مي شويد وازبين مي برد

( وسائل الشيعه ، ج 2، ص 7 )

نماز، وسيله شفا

قم فصل فان في الصلوة شفاء

بر خيز نمازبه جا آور! پس همانا در نماز شفا است

( جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 28 )

کفاره گناه

الصلوة کفارة الخطايا ثم قرأ: ان الحسنات يذهبن السيئات

نماز کفاره گناهان مي باشد. سپس آن حضرت اين آيه را خواند که :حسنات سيئات را از بين مي برد

( تفسير ابوالفتوح رازي ، ج 1، ص 248 )

نورانيت منزل

نوروا منازلکم بالصلاة و قرائة القران

به خانه هايتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن ، نورانيت ببخشيد

( کنز العمال ، ج ,15 ص ,392 حديث 41518 )

نماز وسيله خاموشي  آتشها

ما من صلاة يحضر وقتها الا نادي ملک بين يدي الناس : ايها الناس ! قوموا الي نيرانکم التي اوقدتموها علي ظهورکم فاطفئوها بصلاتکم

هيچ نمازي  نيست مگر اين که چون وقت آن فرا مي رسد فرشته اي  درپيش روي مردمان ندا مي کند: اي مردم ! برخيزيد به سوي آتشي که بر پشت خودافروخته ايد، تا آن را با نماز خويش خاموش کنيد

( محجة البيضاء، ج 1، ص 339 )

مونس نمازگزار در قبر

ان الصلاة تأتي الي  الميت في قبره بصورة شخص انور اللون يونسه في قبره و يدفع عنه اهوال البرزخ

نماز به صورت انساني سفيد چهره وارد قبر ميت شده و با او انس مي گيرد و وحشتهاي برزخ را از اوبرطرف مي کند

( لآلي الاخبار، ج 4، ص 1. الحکم الزاهره ، ص 283 )

شهادت زمين در قيامت

ما من رجل يجعل جبهته في بقعة من بقاع الارض الا شهدت له بها يوم القيامة

هر انساني که پيشاني خود را براي سجده بر قطعه اي از زمين بگذارد، آن زمين در روز قيامت به نفع او شهادت خواهد داد

( وسائل الشيعه ، ج 3، ص .474 مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175 )

نماز ناظر بر اعمال

الصلوة تنظر و لا تنظر بها

براي نمازبايد انتظار کشيد ولي نماز را معطل کار ديگر نبايد کرد

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )

توجه خدا به نمازگزار

اذا اقام العبد المؤمن في صلاته نظرالله - عز و جل - اليه

وقتي که بنده مؤمن به نماز مي ايستد، خداوند سبحان به اونظر مي کند

( وسائل الشيعه ، ج 3، ص 21 )

نماز، مانع عذاب

کنا عند رسول الله - صلي الله عليه واله - يوما، فقال : رايت البارحة عجايب فقلنا: يا رسول الله و ما رأيت حدثنابه فداک انفسنا و اهلونا و اولادنا (الي  ان قال ...) قال - صلي الله عليه و اله - و رايت رجلا من متي قد احتوشته ملائکة العذاب فجائته صلوته فمنعته منه

عبدالرحمن بن سمره گفت : روزي خدمت رسول گرامي اسلام ( ص ) بودم ،حضرت فرمودند:من ديشب عجايبي ديدم . عرض کردم : يا رسول الله ! چه ديديد؟ براي  ما بيان بفرماييد، جان و اهل و اولاد ما فداي تو باد! حضرت فرمودند: ديدم مردي از امت مرا که ملائکه عذاب او را محاصره کرده بودنددر اين حال نمازش آمد و مانع ازعذابش شد

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )

طالب خشنودي خدا

ليست الصلاة قيامک وقعودک ، انما الصلاة اخلاصک و ان تريد بها الله وحده

نماز برخاستن و نشستن تو نيست ، جز اين نيست که نماز خالص قرار دادن توست و اين که به آن خشنودي تنها خدا را بخواهي

( اصول وافي ، ج 2، ص .109 شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج 1، ص 325 )

رهايي از گرما، با نماز

اذا اشتد الحر فابردوا بالصلاة فان الحر من فيح جهنم

هر وقت گرما و شدت آن بر شما سخت گرفت ، توسطنماز آن راخنک کنيد، زيرا گرما و حرارت از جوشش جهنم است

( بحار الانوار، ج ,80 ص 15 )

التجا به نماز در سختيها

اذا حزنه امر فزع الي  الصلاة

شيوه رسول خدا (ص ) چنان بود که چنانچه مشکلي براي او پيش مي آمد، به نماز پناه مي برد و از آن استعانت مي جست

( تفسير درالمنثور، ج 1، ص 67 )

عبور از صراط

الصلاة جواز علي  الصراط

نماز جواز عبور ازصراط است

( بحار الانوار، ج ,98 ص 168 )

حايل آتش دوزخ

و تکون صلاة العبد عند المحشر تاجا علي رأسه و نورا علي وجهه و لباسا علي بدنه و سترا بينه و بين النار

نماز بنده در محشرتاجي است بر سر او، و موجب نورانيت صورتش ، لباس براي بدن وي ، و ساتر و حايل بين او و آتش جهنم است

( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

شفيع نمازگزار

الصلاة شفيع بينه و بين ملک الموت

نمازشفيع نمازگزار در نزد ملک الموت است

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )

اجر نماز

الصلاة ... مفتاحا للجنة و مهورا لحورالعين و ثمناللجنة

نماز موجب فتح و گشايش ابواب جنت براي او مي باشد و مهريه حورالعين وثمن و بهاي بهشت است

( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )

نخستين عمل واجب

اول ما افترض الله علي أمتي ، الصلوات الخمس

اولين چيزي که خداوند بر امت من واجب کرد، نمازهاي پنج گانه است

( کنز العمال ، ج 7، حديث 18851 )

مسواک با هر نماز

لو لا ان اشق علي امتي ، لأمرتهم بالسواک مع کل صلوة

اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هر آينه به آنها دستور مي دادم که با هرنماز مسواک بزنند

( ميزان الحکمه ، ج 4، ص 597 )

نماز و مسواک

رکعتين بسواک ، احب الي الله - عز و جل -من سبعين رکعة بغير سواک

دو رکعت نماز با دندانهاي مسواک زده ، نزد خداوند ازهفتاد رکعت نماز بدون مسواک بهتر است

( سفينة البحار، ج 1، ص 675 )

انتظار بعد نماز

انتظار الصلوة بعد الصلوة کنز من کنوزالجنة

انتظار کشيدن از نماز تا نماز ديگر، گنجي است از گنجهاي  بهشت

( جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 78 )

قنوت طولاني

اطولکم قنوتا في دار الدنيا اطولکم راحة يوم القيامة في  الموقف

هر کسي از شما قنوتش در اين دنيا طولاني تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتي او بيشتر خواهد بود

( ثواب الاعمال ، ص 59 )


پيام هاي ديگران ( 7) | چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ،۱۳۸٥ - كنيز حضرت زهرا ( س )  |لینک به نوشته

 

 

وضو کليد نماز

والوضوء مفتاح الصلاة

وضو کليد نمازاست

( نهج الفصاحه ، حديث 1588 )

نصف ايمان

الوضوء نصف الايمان

وضو گرفتن نيمي از ايمان است

( بحار الانوار، ج ,80 ص 238 )

اثر تجديد وضو

الوضوء علي الوضوء نور علي   نور

وضوي پس از وضو بسيار پسنديده است

( محجة البيضاء، ج 1، ص 302 )

آثار وضو

أمتي الغر المحجلون من اثار الوضوء يوم القيامة

امت مرا دست و پاي نوراني باشد روز قيامت ، از آثار وضو که در دنياگرفته باشد

( شهاب الاخبار، ص 122 )

مسواک و وضو

السواک شطر الوضوء

مسواک کردن جزئي ازوضو است

( محجة البيضاء، ج 1، ص 297 )

مسواک هنگام هر وضو

يا علي ! و عليک بالسواک عند کل وضوء

اي علي ! بر تو باد مسواک زدن هنگام هر وضو

( اصول کافي ، ج 8، ص 72 )

پاکي ، کليد نماز

مفتاح الصلاة الطهور

کليد نماز، پاکي است

( محجة البيضاء، ج 1، ص 281 )

ورود به مسجد با وضو

لا تدخل المساجد الا بالطهارة

داخل مساجد مشو، مگر با وضو

( مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 388 )

گشايش دربهاي بهشت

من اسبغ وضوءه و احسن صلاته ، و ادي زکاة ماله و کف غضبه و سجن لسانه ، و استغفر لذنبه ، و ادي النصيحة لاهل بيت نبيه فقد استکمل حقايق الايمان و ابواب الجنة مفتحة له

کسي که وضوي خود را شاداب وکامل به جاي آورد، و نماز خويش را نيکو بخواند، زکات مالش را بپردازد، و خشم خود را فرو نشاند و زبانش را ازگناهان مربوطبه زبان ببندد، و براي گناه خودبا توبه طلب آمرزش کند، و

نسبت به اهل بيت پيامبر خويش خيرخواه باشد، البته تمام حقايق ايمان در اوکامل شده و درهاي بهشت به روي او باز است

( ثواب الاعمال ، ص 64 )

وضو هنگام غذا

يا علي ! ان الوضوء قبل الطعام و بعده شفاءفي الجسد و يمن في  الرزق

يا علي ! قبل از غذا و بعد از غذا، وضو گرفتن ، شفاي بدن و برکت در روزي است

( بحار الانوار، ج ,66 ص 356 )

مذمت تأخير نماز

ثلاث لا تؤخر و هن الصلاة اذا انت والجنازة اذا حضرت و الأيم اذا وجدت کفؤا

سه چيز را نبايد به تأخير انداخت ،نماز همين که وقت آن رسيد، و برداشتن جنازه وقتي آماده شد، و شوهر دادن بيوه وقتي هم کفو خود را يافت

( نهج الفصاحه ، ص ,262 حديث 1261 )

اذان در اول وقت نماز

اذا دخل الوقت يا بلال اعل فوق الجدار و ارفع صوتک بالاذان

اي بلال ! هنگامي  که وقت نماز رسيد بالاي ديوار بروو صداي خود را به وسيله اذان بلند کن

( فروع کافي ، ج 3، ص 307 )

نورانيت اذان

يا علي ألاذان نور

يا علي ! اذان نور است

( بحار الانوار، ج 84، ص 154 )

پاداش مؤذن بهتر است

من اذن محتسبا يريد بذلک وجه الله - عز و جل - اعطاه الله ثواب اربعين الف شهيد و اربعين الف صديق و يدخل في شفاعته اربعين الف مسي ء من امتي الي  الجنة

کسي که اذان بگويد، و به خداوندتوجه داشته باشد، خداوند به او ثواب چهل هزار شهيد و چهل هزار راستگو را عطامي کند و چهل هزار از امت گناهکاران شامل شفاعتش گرديده و داخل بهشت مي شوند

( بحار الانوار، ج ,84 ص 130 )

نجات از آتش

ان لحوما محرمة علي النار و هي  لحوم المؤذنين

همانا، گوشتهايي  بر آتش (جهنم ) حرام است (آتش آنها را نمي سوزاند) وآن گوشت بدن اذان گويان است

( مستدرک الوسائل ، ص 249 )

پاداش شهيد

للمؤذن فيما بين الاذان و الاقامة مثل اجرالشهيد المتشحطبدمه في سبيل الله

براي شخص اذان گو در فاصله اذان و اقامه ،ثوابش مانند ثواب شهيدي  است که در راه خدا در خون خود مي غلطد

( ثواب الاعمال ،ص 58 )

واجب شدن بهشت بر مؤذن

من اذن في مصر من أمصار المسلمين سنة وجبت له الجنة

هر کس در يکي از شهرهاي مسلمانان يک سال اذان بگويد بهشت بر او واجب مي شود

( محجة البيضاء، ج 1، ص .337 وسائل الشيعه ، ج 4، ص 613 )

محشور با شهداء و پيامبران

يحشر المؤذنون من امتي مع النبيين و الصديقين و الشهداء

اذان گويان ، از امت من با پيامبران و راستگويان و شهيدان محشور مي شوند

( مستدرک الوسائل ، ج 4، ص 23 )

اجابت اذان مؤذن

اجابة المؤذن کفارة الذنوب

اجابت اذان مؤذن ، کفاره گناهان است

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 227 )

فرار شيطان از اذان

ان الشيطان اذا سمع النداء هرب

به درستي که شيطان وقتي صداي اذان را شنيد فرار مي کند

( کنز العمال ، حديث 20951 )

قرعه براي اذان گفتن

لو علم الناس ما في النداء و الصف الاول لاستهموا عليه

اگر مردم مي دانستند چه فضيلتي دارد اذان گفتن و شرکت در صف اول جماعت ، هر آينه براي اين کار قرعه کشي  مي کردند

( بحار الانوار، ج ,88 ص 200 )

تأثير اذان و اقامه در گوش نوزاد

من ولد له مولود فليؤذن في  اذنه اليمني ، و ليقم في اليسري ، فأن ذلک عصمة من الشيطان

کسي که فرزندي به او داده شد (به دنيا آمد) در گوش راستش اذان و درگوش چپش اقامه بگويد، زيرااين عمل ، نوزاد را از شر شيطان حفظ مي نمايد

( بحار الانوار، ج ,84 ص 162 )

تحقير اذان

سيأتي علي الناس زمان يترکون الاذان علي ضعفائهم

زماني  خواهد آمد که اذان را تحقير کرده و آن را به افرادي  ناتوان مي سپرند

( کنز العمال ، ج 7، ص 690 )

ثواب پشت سر عالم

من صلي خلف عالم فکأنما صلي خلف رسول الله

کسي  که پشت سر عالم نماز به جا آورد، مانند کسي است که پشت سرپيغمبر خدا نماز خوانده است

( بحار الانوار، ج ,88 ص 119 )

صف اول جماعت

ان الله و ملئکته يصلون علي الذين يصلون الصفوف الاول

به حقيقت خداوند و فرشتگانش بر کساني که صفهاي اول نماز جماعت را به هم پيوند مي دهند، درود مي فرستند

( کنز العمال ، ج 2، ص 623 )

لبيک به اذان نماز

اذا سمعت الاذان فأت و لو حبوا

هنگامي که اذان نماز را شنيدي ، هر چه سريعتر به مسجد بيا، گر چه سينه خيز باشد

( کنز العمال ، ج 7، ص 548 )

امام جماعت

امام القوم وافدهم فقدموا في صلاتکم افضلکم

امام جماعت هر جمعي نماينده آن در پيشگاه خداوند مي باشد، پس براي امامت جماعت خود بهترينها را برگزينيد

( بحار الانوار، ج ,88 ص 109 )

نماز جماعت در صبح

لان اصلي الصبح في جماعة احب الي من ان اصلي ليلتي حتي  اصبح

اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم ، در نظرم محبوبتر ازعبادت و شب زنده داري تا صبح است

( کنز العمال ، ج 8، حديث 22792 )

آفات جدايي از جمعيت

من فارق جماعة المسلمين فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه قيل : يا رسول الله وما جماعة المسلمين ؟ قال : جماعة اهل الحق و ان قلوا

کسي که از جمعيت مسلمان جدا شود، رشته اسلام را از گردنش باز نموده .ازحضرت سؤال شد: منظور کدام جمعيت است ؟ آن حضرت فرمود: مردم اهل حق ، هر چندکم باشند

( امالي شيخ صدوق ، ص 272 )

فضيلت نماز جماعت

صلاة الرجل في جماعة خير من صلاته في بيته اربعين سنة . قيل : يا رسول الله ! صلوة يوم ؟ فقال : صلوة واحدة

نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازي که چهل سال در خانه خوانده شود. عرض کردند:يا رسول الله ! نماز يک روز؟ حضرت فرمود: بلکه يک نماز

( وسائل الشيعه ، ج 5، ص 374 )

برائت از آتش دوزخ و نفاق

من صلي اربعين يوما جماعة يدرک التکبيرة الاولي ، کتب له برائتان برائة من النارو برائة من النفاق

کسي که نماز خود را با جماعت و با درک تکبير اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را براي او مقرر مي سازد: 1 - برائت از آتش دوزخ .2- برائت از نفاق

( بحار الانوار، ج ,88 ج 4 )

نماز جماعت با هر دشواري

الصلاة جماعة و لو علي رأس زج

در نماز جماعت شرکت نماييد، گر چه آن را بر سر آهن و نوک نيزه انجام دهيد(يعني  هر قدر سخت و دشوار باشد، از حضور در جماعت دريغ نکنيد

( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )

رعايت حال مأمومين

اني لأکون في  الصلوة فاسمع بکاء الصبي فاخفف مخافة ان اشق علي  امه

من گاهي در حال نماز که هستم صداي گريه کودکي رامي شنوم و نماز راسبک و کوتاه مي کنم ، چرا که مي ترسم مادرش را به رنج افکنم

( کنز العمال ، ج 7، ص ,601 حديث 20455 )

نظم صفهاي جماعت

يا ايها الناس اقيموا صفوفکم و امسحوابمناکبکم لئلا يکون فيکم خلل و لاتخالفوا فيخالف الله بين قلوبکم الا و اني أراکم من خلفي

رسول خدا (ص ) خطاب به جمعيتي فرمود: اي مردم صفهاي (نماز جماعت ) رامنظم و مساوي  کنيد و دوش به دوش بايستيد تا فاصله و جدايي ميان شمانيفتد ونامرتب نباشيد که خداوند دلهاي شما را از يکديگر دور گرداند وبدانيد که من شمارا از پشت سر مي بينم که چگونه نظم را در صفهاي  جماعت

برقرار مي کنيد

( ثواب الاعمال ، ص 520 )

مداومت بر نماز جماعت

و من لزم جماعة المسلمين حرمت عليهم غيبته و ثبتت عدالته

کسي که بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غيبت او بر مسلمانان حرام وعدالتش ثابت مي شود

( وسائل الشيعه ، ج 5، ص 394 )

فضيلت نماز جماعت

صلاة الجماعة افضل من صلاة الفرد بخمس و عشرين درجة

يک نماز که به جماعت برگزار گردد، برتري و فضيلت دارد بر بيست و پنج نماز فرادي

( وسائل الشيعه ، ج 5، ص 374 )

اهميت نماز جماعت

الصلاة جماعة و لو علي رأس زج اذاسئلت عمن لا يشهد الجماعة فقل : لااعرفه

نماز بايد به صورت جماعت خوانده شود،و لو بر نوک تيز پيکان باشد، زماني که از شما سؤال شد در مورد کسي که به جماعت حاضر نمي شود، بگوييد اورا نمي شناسيم

( بحار الانوار، ج ,88 ص 5 )

فضيلت سمت راست

فضل ميامن الصوف علي مياسرها کفضل صلوة الجماعة علي صلوة الفرد

فضيلت سمت راست بر سمت چپ ، صفهاي جماعت همانند فضيلت نمازجماعت است بر نماز فرادي

( جامع احاديث الشيعه ، ج 6، ص 465 )

کامل کننده نماز

سووا صفوفکم فان تسوية الصف تمام الصلاة

صفهاي  نماز جماعت را مساوي کنيد، پس همانا که مساوي کردن صفها،کامل کننده نماز است

( بحار الانوار، ج ,88 ص 20 )

 


پيام هاي ديگران ( 2) | چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ،۱۳۸٥ - كنيز حضرت زهرا ( س )  |لینک به نوشته

 

بيش از 150 حديث از پيامبر ص در مورد نماز

معراج مؤمن

الصلوة ، معراج المؤمن

نماز، معراج مؤمن است

کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسي ، ص 29

نماز نور مؤمن

الصلوة نور المؤمن

نماز نور مؤمن است

شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396

نشانه ايمان

علم الايمان الصلوة

علامت و نشانه ايمان نمازاست

شهاب الاخبار، ص 59

نماز ستون دين

الصلوة عماد دينکم

نماز، پايه و ستون دين شماست .

( ميزان الحکمه ، ج 5، ص 370 )

پرچم اسلام

علم الاسلام الصلاة

نماز، پرچم اسلام است

( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حديث 1887 )

نماز وسيله تقرب مؤمن

ان الصلوة قربان المؤمن

همانانماز خواندن وسيله نزديکي مؤمن به خداست

( کنز العمال ، حديث 18907 )

جايگاه نماز

موضع الصلوة من الدين کموضع الرأس من الجسد

جايگاه نماز در دين ، مانند جايگاه سر در بدن است

کنز العمال ، ج 7، حديث 18972

کليد نماز

الوضوء مفتاح الصلاة

وضو کليد و وسيله افتتاح نماز است

نهج الفصاحه ، حديث 1588

نماز در مکانهاي مقدس

جعلت لي الارض مسجدا و طهورا

همانا زمين براي من سجده گاه و پاک کننده قرار داده شده است

وسائل الشيعه ، ج 3،ص 593

نماز کامل با پرداخت زکات

لا تتم صلاة الا بزکوة

نماز کسي کامل نمي شود مگر با پرداخت زکات

بحار الانوار، ج ,96 ص 29

قرائت قرآن در نماز

قراءة القران في الصلاة افضل من قراءة القران في  غيرالصلاة

قرائت قرآن در نماز افضل است از غير نماز

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 292 )

سوره حمد، عطيه الهي

اعطاني الله - عز و جل - فاتحة الکتاب

خداوند سوره حمد را به من عطا کرده است

( امالي شيخ صدوق ، ص 117 )

رکوع و سجود ناقص

و لا صلاة لمن لا يتم رکوعها و سجودها

نمازگزاري  که رکوع و سجودش را ناقص انجام دهد، آن نمازش ، نماز نيست

( بحار الانوار، ج ,29 ص 198 )

طولاني کردن سجده

و اذا اردت ان يحشرک الله معي فاطل السجود بين يدي الله الواحد القهار

و اگر خواستي خداوند تو را با من محشورسازد، سجده در پيشگاه خداي يکتاي قهار را طولاني  کن

( بحار الانوار، ج ,85 ص 164 )

مقدمه نماز

و لکل شي ء انف و انف الصلاة التکبير

براي هرچيزي مقدمه اي است و مقدمه نماز، تکبير است

( وسائل الشيعه ، ج 3، ص 16 )

تعليم سوره حمد

منها ما روي  عن النبي - صلي الله عليه واله - انه قال لجابر بن عبدالله الانصاري : يا جابر! الا اعلمک افضل سورة انزلهاالله في کتابه ؟ فقال له جابر بلي بابي انت و امي يا رسول الله ! علمنيها. قال :فعلمه "الحمد" ام الکتاب . ثم قال : يا جابر! الااخبرک عنها؟ قال : بلي ، بابي انت و امي يا رسول الله ! اخبرني . قال : هي شفاء من کل داء الا السام

از پيامبر (ص )روايت شده که به جابر بن عبدالله انصاري فرمود: اي جابر، آيابرترين سوره اي  راکه خدا در کتابش نازل فرموده به تو نياموزم ؟ جابر عرض کرد: آري  پدر و مادرم فداي تو باد اي رسول خدا، آن را به من بياموز. پس رسول الله سوره "حمد"(ام الکتاب ) را به او تعليم داد و فرمود: اي جابر آياآگاهت نسازم از اين سوره ؟عرض کرد: چرا، پدر و مادرم فداي تو باد يارسول الله ! از آن مرا باخبر ساز.فرمود: آن شفاي هر دردي است جز مرگ

( تفسير عياشي ، ج 1، ص ,20 حديث 9 )

خشوع زينت نماز

الخشوع زينة الصلاة

خشوع ، زينت و زيورنماز است

( بحار الانوار، ج ,77 ص 131 )

خشوع چيست

ما الخشوع ؟ قال : التواضع في الصلاة و ان يقبل العبد بقلبه کله علي  ربه

از پيامبر اکرم (ص ) سؤال شد: خشوع چيست ؟ فرمود:فروتني و خاکساري  درنماز و اين که بنده با تمام قلبش به سوي خدا برود

( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )

نماز و حضور قلب

ليس لک من صلاتک الا ما احضرت فيه قلبک

نيست براي تو از نماز، مگر قلب تو در حال نماز باشد